Externe vertrouwenspersoon
Expertisecentrum Vertrouwenspersoon heeft een uitgebreid netwerk van gecertificeerde vertrouwenspersonen. Wij bieden met dit netwerk de mogelijkheid voor het inregelen van een externe vertrouwenspersoon voor jouw organisatie. We zien dat dit in de praktijk uitdagingen met zich meebrengt en begrijpen dat iedere organisaties andere behoeftes heeft, daarom bieden we diverse pakketten aan die toegang bieden tot externe vertrouwenspersonen. Dit bieden wij aan door middel van een heldere en toegankelijke abonnementen.
Waarom kiezen voor een externe vertrouwenspersoon?
Een externe vertrouwenspersoon fungeert als een onafhankelijk en neutraal tussenpersoon, die benaderd kan worden voor het bespreken van verschillende zaken die te maken hebben met psychosociale arbeidsbelasting. Een belangrijk voordeel is de onafhankelijkheid die ze kunnen bieden, er is geen sprake van een belangenconflict. Hierdoor kunnen medewerkers zich vrijer voelen om hun zorgen te uiten.
Bij het kiezen voor een externe vertrouwenspersoon investeert een organisatie niet alleen in het welzijn van haar medewerkers, maar ook in een gezonde en ondersteunende werkcultuur. Het is een stap in de richting van het creëren van een veilige werkomgeving, waarin medewerkers zich gehoord, gerespecteerd en gesteund kunnen voelen.
De voordelen:
- Voldoe direct aan wet- en regelgeving
- Biedt een vangnet voor medewerkers
- Volledig onafhankelijk en vertrouwelijk
- Snel en toegankelijk
- Stimuleert goed werkgeverschap
Een externe vertrouwenspersoon nodig?
Wil jij als organisatie ook ontzorgd worden? Dan helpen wij je graag verder. Klik op ‘onze abonnementen’ om te kijken wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.
Is een vertrouwenspersoon verplicht voor organisaties?
In eerste instantie is een organisatie niet verplicht een interne of externe vertrouwenspersoon aan te stellen. Het is volgens de Arbowet wel verplicht dat organisaties haar medewerkers beschermd tegen psychosociale arbeidsbelasting, dit heeft betrekking op stress die ontstaat als reactie op ongewenst gedrag en een te hoge werkdruk. Hier moeten organisaties beleid voor opstellen en uitvoeren. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een handig instrument om dit beleid waar te maken. Dit kan iemand van je eigen organisatie zijn (intern) of erbuiten (extern). De volgende wetten zijn nog meer van belang wanneer we spreken van psychosociale arbeidsbelasting:
- Wet Op Ondernemingsraden (artikel 28, lid 1): hierin staat dat de OR als taak heeft om toe te zien op goede arbeidsomstandigheden.
- Grondwet (artikel 1): hierin staat dat iedereen in Nederland gelijk behandeld moet worden, discriminatie is verboden.
- De Wet bescherming Klokkenluiders: dit is een wet die melders van misstanden beschermd.
- Burgerlijk Wetboek (artikel 7:611): hierin staan dat werkgever en werknemer verplicht zich als een goed werkgever en werknemer te gedragen.
Initiatiefvoorstel verplichtstelling vertrouwenspersoon
Bij de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel dat een vertrouwenspersoon voor werkgevers met 10 of meer medewerkers verplicht stelt. Als dat wordt aangenomen dan zal die wet per 1 juli 2024 of per 1 januari 2025 inwerking treden.
Wat doet een vertrouwenspersoon?
Een vertrouwenspersoon is verantwoordelijk voor de medewerkers van een organisatie op het gebied van ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties. De volgende taken vallen onder het functieprofiel van een vertrouwenspersoon:
- Melders op een professionele wijze opvangen, met de nodige afstand en het behouden van vertrouwen.
- Melder ondersteuning bieden.
- Melders op de juiste manier doorverwijzen.
- Gevraagd en ongevraagd adviseren bij organisaties op het gebied van ongewenste omgangsvormen en integriteitskwesties.